آموزشیبرنامه نویسیبرنامه نویسی ری اکت نیتیو

گذری به دنیای React Native

سلام به همه ی شما همراهان عزیز ایزی بیلد 🙂

توی این مقاله قصد داریم تا سری به  دنیای دوست داشتنی و در حالِ رشد ریکت نیتیو (React Native) بزنیم! همچنین سعی کردیم تا به حالت خودمونی توضیح بدیم که درک آسون تری داشته باشه.

اول از همه ببینیم که داریم دقیقا درباره چی مطالعه میکنیم؟

اینکه ما بتونیم با یادگیری یک زبان برنامه نویسی برای پلتفرم های مختلف موبایل برنامه نویسی کنیم تا چندین سال قبل تقریبا یه رویا بود . از مزایای این شکل از برنامه نویسی که اصطلاحا کراس پلتفرم (Cross Platform) نام داره میتونیم به این نکته اشاره کنیم که هم توی زمان کمتر میتونیم برای چند OS مختلف برنامه ی کاربردی خودمونو بنویسیم، هم میتونه توی هزینه هامون صرفه جویی بشه.

از قدیم الایام تلاشای زیادی برای این کار شد اما نتیجه این زحمات چندان دلچسب نبودن و خروجی فاصله ی زیادی با برنامه های بومی (برنامه هایی که فقط برای یک OS نوشته میشن) داشت.

تا اینکه فیسبوک دست به کار شد و سال 2013 بود که یه کتابخانه به اسم ReactJS رو بصورت اُپن سورس یا متن باز روی گیت قرار داد.

خب حالا ReactJS چیه؟ توضیح مفصلش رو میتونید از این لینک توی سایت ایزی بیلد بخونید اما خلاصه اشو بهتون بگم که یه کتابخونه ایه که شما میتونید باهاش وب اپلیکیشن بسازید.

این آغاز راهی بود که سال 2015 منجر به تولد React Native شد!  ما میتونستیم که با استفاده از جاوا اسکریپت و کتابخانه React اپلیکیشن بنویسم.اما توی شروع کار این کار فقط برای سیستم عامل IOS بود. اما اتفاقی مه بعد از 6 ماه رخ داد این بود که فیسبوکِ عزیز 🙂 اعلام کرد که حالا امکان توسعه برنامه ها برای اندروید هم امکان پذیره. با اینکه همه ی کد ها برای دو سیستم عامل یکی نبودن اما این یه اتفاق بسیار بزرگی بود که فیسبوک اون رو به شکل خوبی رقم زد.

 

با استفاده از React Naitve امکان طراحی اپ هایی وجود داشت که از نظر ظاهری هم حتی کاربرپسند و زیبا بودن که گواه این صحبت هم اپلیکیشن ایسنتاگرام هست که کمترین کسی رو میشناسیم که باهاش آشنایی نداشته باشه.

اعتبار و گذشته ی درخشان فیسبوک باعث شد تا به این کتابخانه ی متن باز توجه بیشتری بشه و نتیجه هم با اینکه هنوز از ورژن 0.62 استفاده میشه اما طی 5 سال معرفی خیلی خیلی رشد خوبی داشته و بسیاری از باگ هاشم برطرف شده.

یکی از ویژگی های خوب دیگه ای که این کتابخانه داره اینه که شما میتونید هر اسکرینتون رو به کامپوننت های کوچکتر تقسیم کنید و کد های تمیز و بهینه ای بنویسید. اینکه کامپوننت چیه و نحوه اجرا ، کد نویسی و مفاهیم بیشتر رو توی آموزشای متنی ایزی بیلد که بزودی منتشر میشه میتونید بخونید 🙂

ممنونم از اینکه تو این مقاله همراه ما بودید. نظر شما مهمترین نقطه قوت ما محسوب میشه پس لطفا نظرات خودتون رو برای ما بنویسید… شب و روزتون بخیر 🙂

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا