فناوری

پیش نمایش اندروید ۱۱ برای توسعه دهندگان

پیش نمایش اندروید ۱۱ در تاریخ ۱۹ فوریه سال ۲۰۲۰ برای توسعه دهندگان منتشر شد. اگرچه هنوز برای دوستداران اندروید زود است، اما باید از آنچه که در بازار اتفاق می‌افتد آگاه باشیم. این پیش‌نمایش در گوشی‌های Google Pixel۴/۴xl – Pixel ۳a/۳axl – Pixel ۳/۳xl و Pixel ۲/۲xl در دسترس است. نسخه‌های پیش نمایش، زودهنگام فقط برای توسعه دهندگان منتشر می‌شود. زیرا این نسخه‌ها برای استفاده روزمره کاربران مناسب نیستند، گوگل آن‌ها را فقط به صورت دانلود دستی و flash در دسترس قرار می‌دهد.

Bubbles

این یکی از بخش‌های مورد علاقه من است. هر کدام از ما احتمالا در مورد نحوه عملکرد chat head فیسبوک اطلاع دارد. Bubble یک ویژگی مشابه با آن است اما برای همه برنامه‌های پیام‌رسان. با استفاده از bubble هرکسی می‌تواند بدون باز کردن برنامه به هر پیام‌رسان پاسخ دهد. Bubble راهی است برای نگهداری گفتگو‌ها در view و دسترسی سریع به آن‌ها بدون استفاده از چند وظیفگی برروی گوشی است. برای افرادی که می‌خواهند هنگام تماشای یک فیلم یا هنگام بازی، یک پاسخ سریع بدهند این یک ویژگی مفید است.

اگرچه این حباب‌ها در اندروید۱۰ ظاهر شدند، اما بخشی از همه برنامه‌های پیام‌رسانی نبودند. سرانجام، اندروید۱۱ آماده است تا اعلان‌های همه پیام‌رسان‌ها برروی bubble ظاهر شوند، که باعث بهبود تجربه کاربر می‌شود. هر برنامه‌ پیام‌رسان یا چت باید از Bubble API استفاده کند تا بتواند آن را در اندروید۱۱ فعال کند.

ارسال تصاویر از اعلان‌ها

در نسخه‌های قبلی اندروید، می‌توانستید پاسخ خود را به صورت متن از طریق اعلان‌ها ارسال کنید، اندروید۱۱ راهی جدید برای ارسال تصاویر به همراه متن از خود پنل اعلان بدون باز کردن اپلیکیشن ارائه می‌دهد. درج تصاویر در پاسخ اعلان‌های یکی از جالب‌ترین ویژگی‌ها است. برای استفاده از این ویژگی برنامه ما باید از قابلیت copy/paste تصاویر پشتیبانی کند، بنابراین می‌توانیم به کاربران اجازه دهیم تصاویر خود را در پاسخ اعلان‌ها به صورت درون خطی وارد کنند تا بتوانند ارتباط غنی‌تر همانند درون خود برنامه داشته باشند. در این نسخه شاهد کپی کردن تصاویر در chrome و paste کردن آن از طریق Gboard clipboard خواهیم بود.

بخش مکالمات اختصاصی

اندروید ۱۱ همچنین “بخش گفتگوی اختصاصی” جدید را در قسمت سایه اعلان‌ها به ارمغان می‌آورد. در قسمت سایه اعلان‌ها کاربران می‌توانند بلافاصله مکالمات مداوم خود را با افراد در برنامه‌های مورد علاقه خود پیدا کنند. با استفاده از این ویژگی اعلان‌های مربوط به همه برنامه‌های پیام‌رسان‌ها در یک بخش گروه‌بندی و در قسمت بالا نمایش داده می‌شوند. ایدئولوژی همانند bubble‌ها است، و هر دو ویژگی برای بهبود تجربه مکالمات است.

One-time permission

از آنجا که گوگل از ابتدای نسخه Marshmellow سعی دارد اقدامات امنیتی را بهبود ببخشد، جایی‌که اولین‌بار مفهوم اجازه دادن به برنامه برای دسترسی به داده‌های حساس را معرفی کرد، هر بار که نسخه جدیدی را منتشر می‌کند، چیزی مرتبط با این مجوزها را معرفی می‌کند. به‌عنوان بخشی از این اقدامات امنیتی در اندروید ۱۰، ما گزینه‌های جدیدی مانند “Allow only when using the app” را در دیالوگ مجوزها می‌بینیم. در اندروید ۱۱ با گزینه جدید “Only this time” کنترل بیشتری برروی مجوزها داریم.

پیش نمایش اندروید ۱۱ برای توسعه دهندگان

از چیزی که در پیش نمایش اندروید ۱۱ معلوم است، هروقت که برنامه شما درخواست مجوزهای مربوط به موقعیت مکانی، دوربین یا میکروفون را بدهد، کاربر با دیالوگ مجوزها روبرو می‌شود که شامل گزینه “Only this time” همانند تصویر بالا است، اگر کاربر این گزینه را انتخاب کند، به برنامه شما مجوز استفاده فقط یکبار موقت داده می‌شود. برنامه شما فقط وقتی که یکی از موارد زیر درست است می‌تواند به داده‌های مرتبط دسترسی داشته باشد:

  • اکتیویتی برنامه شما هنگام دریافت مجوز One-time قابل مشاهده باشد
  • وقتی کاربر مجوز دریافت کرد و برنامه شما قابل مشاهده بود و از آن زمان یک سرویس forefround اجرا بود، تا زمانی که سرویس foreground در حالت اجرا است، برنامه شما همچنان مجوز را دارد حتی اگر کاربر برنامه را به پس‌زمینه منتقل کند.

اگر هیچ کدام از شرط‌ها صحیح نیست، نیاز است که صرف نظر از SDK، دوباره از کاربر مجوز را درخواست کنیم. می‌توانید اطلاعات بیشتر در مورد مجوزها در اندروید ۱۱ را در این لینک بدست بیاورید.

Scoped Storage

اندروید ۱۱ همچنین پلتفرم را نیز تقویت کرده است، با ارائه محافظت بهتر از برنامه و داده‌های کاربر در فضای ذخیره‌سازی خارجی. به‌عنوان بخشی از این ارتقا، این پلتفرم پیشرفت‌های بیشتری را برای سهولت انتقال به Scoped Storage ارائه می‌دهد.

این پیش نمایش که سال گذشته منتشر شد ویژگی‌های زیادی را ارائه کرده است، یکی از ویژگی‌های آن دسترسی به فایل خام رسانه‌ها، عملیات دسته‌ای برای رسانه‌ها و یک رابط‌کاربری جدید برای فریمورک دسترسی به فضای ذخیره‌سازی است. این یکی از ویژگی‌های امنیتی برای کاربران نهایی است اما کار زیادی برای توسعه‌دهندگان دارد.

در نسخه‌های بعدی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان، به دنبال پیشرفت‌های اضافی برای دسترسی به پرونده باشید، و همچنین سیاست‌های بروز شده در مورد مدیریت فایل و گالری.

Mute کردن دستگاه هنگام ضبط با دوربین

بسیاری از ما در صورت دریافت تماس یا اعلان هنگام گرفتن لحظات خاص ناراحت می‌شویم، اما برنامه‌ها اکنون می‌توانند با استفاده از API جدید حین استفاده از برنامه دوربین لرزش زنگ‌ها، زنگ‌های هشدار یا اعلان‌ها را بی صدا کنند. اکنون می‌توانیم بدون هیچ وقفه‌ای از عکس گرفتن یا فیلمبرداری لذت ببریم.

SreenRecorder بومی

اگرچه ضبط صفحه نمایش یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که همه به آن علاقه‌مند بودند، اما تا زمان اندروید Q هیچ چیزی از گوگل در مورد آن وجود نداشت. اما با اندروید ۱۰ ضبط کننده صفحه‌نمایش اولیه را منتشر کردند، ولی نه بصورت کامل. بنابراین با اندروید ۱۱ امیدواریم این ضبط کننده صفحه‌نمایش بومی عرضه شود. می‌توانیم گزینه screen record را در پنل تنظیمات سریع پیدا کنیم.

پشتیبانی از ۵G

۵G اولین‌بار در سال ۲۰۱۹ برای استفاده مردم عرضه شد. ۵G سرعت بیشتر و تاخیر کم‌تری را برای کاربران بیشتری در سرتاسر جهان به ارمغان می‌آورد. با ۵G می‌توانیم تجربه شما از استفاده از برنامه‌های Wifi را گسترش دهیم، مانند پخش ویدیو ۴K یا بارگذاری بازی‌ها با وضوح بالاتر برای کاربران موبایل. یا می‌توانیم تجربیات جدیدی فقط مختص ۵G طراحی کنیم. اندروید ۱۰ از گوشی‌هایی که می‌توانند به ۵G متصل شوند پشتیبانی می‌کند اما گوگل در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته است.

  • API اندازه‌گیری پویا: با استفاده از این API می‌توانیم بررسی کنیم بررسی کنیم که آیا اتصال بدون محدودیت است، و در این صورت، وضوح یا کیفیت بالاتری ارائه دهید که ممکن است داده بیشتری مصرف کند. گوگل این API را گسترش داده است تا شبکه‌های سلولی را در بر بگیرد، بنابراین ما می‌توانیم کاربرانی را شناسایی کنیم که هنگام اتصال به شبکه‌های مخابراتی داده‌های واقعا بدون محدودیت را ارائه می‌دهند.
  • API اندازه گیری پهنای باند: گوگل این API را برای ۵G بروزرسانی کرده است تا پهنای‌باند downstream/upstream را بررسی کند. اندازه‌‌گیری شخصی شما، بدون نیاز به اندازه‌گیری شبکه یا کامپیوتر.

صفحه‌نمایش‌های دارای سوراخ یا آبشاری

تولیدکنندگان دستگاه به‌طور مداوم در تلاشند تا از یک راه برجسته برای ساختن موبایل استفاده کنند. ما تلفن همراه را از یک صفحه نمایش کامل تا تلفن‌هایی که دارای لبه نیز هستند تجربه کرده‌ایم. اکنون در دوران جدیدی هستیم که مردم به دنبال یک مدل متفاوت مانند صفحه‌نمایش تاشو و آبشاری هستند. نمایش آبشاری حالتی است که لبه‌های جانبی نمایشگر به حدی خم شده‌اند که نمی‌توانید هیچ لبه جانبی را ببینید. به نظر می‌رسد یک لبه سخره مانند وجود دارد که صفحه‌نمایش از آن جاری شده است. از آنجا که همچین تلفن‌هایی در بازار وجود دارد، گوگل تعدادی API اراده می‌دهد که اجازه می‌دهد برنامه‌ها را بهینه کنیم.

برنامه‌ها می‌توانند با استفاده از display count API موجود صفحه‌نمایش‌های دارای حفره و آبشاری را مدیریت کنند. اگر بخواهیم از کل صفحه نمایش از جمله لبه‌های آبشاری استفاده کنیم با استفاده از یک API جدید به نام Insets می‌توانیم آن را مدیریت کنیم.

 

منبع : roocket.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا