فناوری

لنز هوشمند چشم mojo

لنز های هوشمند برای چشم انسان

تا کنون بالاترین کیفیت در لنز های دوربین­های عکاسی یا جدید ترین تلفن­های هوشمند چقدر بوده است؟ در زمان نگارش این مقاله لنزهای ساخته شده برای تلفن­های هوشمند مختلف  توانایی ثبت تصاویر با کیفیت12، 20،  40 و یا 64  مگاپیکسل را دارند این در حالی است که چشم انسان توانایی ثبت تصاویر با کیفیت 576  مگاپیکسل را در مغز دارا می­باشد.

در دهه‌های اخیر، پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه فناوری و اینترنت اشیاء، به ایجاد امکانات جدیدی در حوزه بهبود ارتباط انسان با دنیای اطراف منجر شده‌اند. یکی از دستاوردهای جذاب این پیشرفت‌ها، به وجود آمدن “لنز هوشمند چشم Mojo” است. این لنز با ترکیب هوش مصنوعی و فناوری پوشیدنی، توانسته است به نحوی منحصربه‌فرد و مبتکرانه تجربه بصری کاربران را تغییر دهد. در این مقاله، به بررسی اجمالی از ویژگی‌ها، کاربردها و تأثیرات لنز هوشمند چشم Mojo خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا به دنیایی از فناوری و نوآوری که توسط شرکت mojo ارائه شده است؛ قدم بگذاریم:

لنز هوشمند چشم mojo

قدرت بینایی انسان در آینده

بینایی انسان برای تکامل نیاز دارد با  تکنولوژی های پیشرفته در نمایشگر­های روز دنیا ارتباط برقرار کند. شرکت mojo vision در این راستا دست به تولید صفحات نمایشگری در قالب لنزهای هوشمند زده است که بدون محدود کردن دید انسان، قادر به پردازش اطلاعات مختلف می باشد.این شرکت در حال تولید نوع خاصی از لنزهای چشمی است که قادر است اطلاعات را از محیط اطراف دریافت کند و بدون همپوشانی با میدان دید انها را به نمایش بگذارد. این بدان معنی است که این حسگر توانایی این را دارد که انچه را که در دنیای واقعی مشاهده می­کنیم با انواع مختلفی از پوشش ها تقویت کند. یک حسگر تصویر، برخی پردازش های داخلی و یک وسیله ی همراه، این امکان را می دهد که برنامه ها طیف وسیعی از تجربیات واقعیت افزوده را ارايه دهند

لنز هوشمند چشم mojo

نمایش جادویی در قلب لنز mojo

لنزهای mojo از یک پروژکتور کوچک برای ارسال اطلاعات به شبکیه چشم انسان استفاده می کند. وضوح تصویری که این شرکت سال گذشته نشان داده است دارای وضوح خیره کننده 14000 پیکسل در هر اینچ بود و در کل 0.5 میلی متر عرض دارد. این پیکسل ها باید بسیار کوچک طراحی می­شدند زیرا باید درجلوی چشم انسان قرار می­گرفتند بنا براین این پیکسل ها تنها کمی بزرگتر از سنسورهای تصویر در یک تلفن هوشمند طراحی شد اند(1.8 میکرون).

طبق گفته شرکت mojo vision این سنسور ها تنها بخش کو چکی از نور ورودی به چشم هارا می پوشاند و در میدان دید تاثیری ندارند(حدود 10 درصد از نور دریافتی) و تاثیر آن بر روی جذب نور مانند یک جفت عینک عمل می کند. البته این شرکت بر روی فرافکنی نوری تمرکز نکرده است وتمرکز ان بیشتر بر روی شبکیه چشم می­باشد اما به دلیل مقیاس کوچک، قوانین فیزیکی در رابطه با نور­ها در این مقیاس به درستی کار نمی کنند و تنها راه حل در دسترس استفاده از لنز های ساده و تک عنصری می باشد. اما این لنز باید 5 میلی متر ضخامت داشته باشد ، تا به درستی و بدون اسیب رساندن به چشم در جلوی چشم قرار بگیرد. بنابراین این شرکت لنزهای چند عنصری را با نام “Femto Projector”  ، تولید کرده است.

لنز هوشمند چشم mojo

یک کامپیوتر در چشمان شما

لنزهای mojo به گونه ای طراحی شده اند که با خیره شدن به گوشه ای شروع به فعالیت می کنند. این لنزها با اتصال به تلفن هوشمند شما توانایی های ویژه ای را در برابر دیدگان شما به وجود می اورند. امکان دسترسی به وضعیت اب وهوایی، اطلاعات سلامت و ورزشی، نام افرادی که با انها صحبت می کنیم و ترجمه متونبه صورت واقعی به وسیله ی این لنز ها و با اتصال انها به تلفن های هوشمند دردسترس می باشد . همچنین این فناوری با بزرگ نمایی اشیا این امکان را به افراد کم بینا میدهد که اجسام را بهتر شناسایی کنند و همچنین امکان بهبود دید در شب هم در این فناوری پیشرفته وجود خواهد داشت.

یکی از مشکلات اساسی در طراحی لنز های هوشمند قرار دادن این سنسور های کوچک در برابر چشم ها با وجود یک ردیاب می باشد این ردیاب باید به صورت اختصاصی طراحی شود  زیرا اگر از ردیاب های معمولی استفاده شود  اجسام به صورت خیره کننده در اطراف میدان دید ما گردش می کردند. از انجا که در چشم لنزها به طور مداوم در حرکت هستند برخلاف یک ردیاب معمولی در ردیاب چشم، تنها سخت افزار های مورد نیاز تنظیم شتاب سنج، مغناطیس سنج و ژیروسکوپ می باشد.

لنز هوشمند چشم mojo

اهمیت حفظ حریم خصوصی

معماری Mojo بر اساس حریم خصوصی طراحی شده است.عملکرد  سنسور تصویر برای کمک به کارهای بینایی وبهبود زندگی بشر می باشد و وظیفه­ی ان، به اشتراک گذاری عکس یا فیلم نیست و همه پردازش داده ها به صورت محلی انجام می شود. بدیهی است که برنامه های زیادی وجود خواهد داشت که با اینترنت ارتباط برقرار می کنند ، بنابراین شرکت و توسعه دهندگان باید روش های شفافی ارائه دهند تا کاربران بتوانند هنگام استفاده از آنها اطلاعاتی را که ممکن است به اشتراک گذاشته شود ، درک کنند.

تایدیه سلامت پزشکی از FDA

یکی از موانع جدی دربرابر عرضه ی این محصول تاییدیه سلامت پزشکی آن و عدم اسیب رسانی ان به چشم ها می­باشد که به گفته شرکت MOJO  برق مصرفی 1.5میلی واتی این محصول تا حد بالایی از مشکلاتی که وسایل الکترونیکی برای سلامتی انسان به وجود می اورند جلوگیری می کند.

با توجه به مطالب گفته شده استفاده از دید چند برابری و استفاده از افکت های  مختلف در چشم ها دیگر تنها مختص به فیلم های علمی و تخیلی نمی­باشد و دیدن انسان هایی با توانایی دید چند برابری در آینده، خیلی دور از تصور نمی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا