سبک زندگیغذاها

طرز تهیه غذای کم هزینه

در این مقاله از ایزی بیلد می‌خواهیم با شما در مورد لیستی از غذاهای کم هزینه، ارزان و مغذی صحبت کنیم که می‌توانند سفره‌ی شما را تزئین کرده و با طعم غذاهای گران‌قیمت رقابت کنند. بیایید با هم به سراغ تعدادی از این غذاهای خوشمزه برویم.

اگر به تهیه غذاهای ساده و سریع هم علاقه مند هستید حتما مقاله طرز تهیه غذاهای ساده و سریع را مطالعه کنید.

میرزا قاسمی: میراث گیلان در دستان شما

در دنیای متنوع غذاهای ایرانی، “میرزا قاسمی” به عنوان یکی از بهترین نمایندگان غذاهای گیلانی شناخته می‌شود. این غذای اصیل از مواد اولیه‌ای چون بادمجان، تخم‌مرغ، گوجه، پیاز و سیر تهیه می‌شود.

گام اول: تهیه پایه اصلی

ابتدا پیازها را خلالی خرد کرده و در روغن داغ تفت می‌دهیم تا طلایی شوند. سپس سیر خرد شده را اضافه کرده و کمی دیگر تفت می‌دهیم تا مزه آن با سایر مواد مخلوط شود.

گام دوم: بادمجان کبابی

حالا نوبت به بادمجان‌ها می‌رسد. بادمجان‌ها را در مرحله اول کبابی کرده و سپس ساطوری خرد کرده و به مواد اضافه می‌کنیم. با کمی تفت دادن با مواد دیگر، این گام آماده به اتمام یرسد.

گام سوم: افزودن گوجه‌فرنگی

حالا نوبت به گوجه‌فرنگی می‌رسد. می‌توانید از گوجه‌فرنگی نگینی یا پوره شده استفاده کنید. آن را به غذا اضافه کرده و به مقدار لازم نمک و فلفل هم اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید تا تمامی مواد در کنار هم پخته شوند و غذا به اصطلاح جا بیافتد.

گام چهارم: تخم‌مرغ

پس از جاافتادن غذا، می‌توانید تخم‌مرغ‌ها را به مواد اضافه کنید. یا حتی تخم‌مرغ‌ها را جدا نیمرو کرده و در کنار غذا سرو کنید. به همین سادگی، “میرزا قاسمی” آماده است. این غذا را می‌توانید به همراه نان یا برنج میل کنید.

طرز تهیه غذای کم هزینه | میرزا قاسمی

دو پیازه

غذای دو پیازه ، یکی از دلنشین‌ترین و ارزان‌ترین غذاهای معروف شیراز است. این غذا با بیس سیب‌زمینی تهیه می‌شود و طعمی بسیار متفاوت تر از نامش دارد.

گام اول: تهیه مواد اصلی

برای تهیه دو پیازه ، نیاز به سیب‌زمینی، پیاز و رب دارید. پیازها را نگینی کرده و در روغن سرخ کنید. سپس رب را به آن اضافه کرده و کمی تفت دهید تا طعم و رنگ آن به طور کامل تغییر کند.

گام دوم: ترکیب مواد

سیب‌زمینی‌ها را نگینی خرد کرده و به همراه نمک، فلفل و زردچوبه به مواد اضافه کنید. سپس به مدت 10 دقیقه تمامی مواد را با هم تفت دهید. این غذا را می‌توانید با مقداری جعفری تزیین کرده و به همراه نان و ترشی میل کنید.

دو پیازه

یتیمچه: خلاقیت در آشپزی

یکی دیگر از غذاهای کم هزینه و ساده، “یتیمچه” است. این خوراک با استفاده از بادمجان و گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود، اما شما می‌توانید از سیب‌زمینی، کدوسبز، فلفل دلمه‌ای یا هر صیفی‌جات دیگری که در یخچال دارید، به دلخواه اضافه کنید.

گام اول: تهیه مواد

ابتدا تمام مواد را نگینی خرد کرده و پیاز را با مقدار اتزم در روغن تفت دهید. سپس سیر را اضافه کنید. این مواد را از ظرف خارج کرده و بادمجان نگینی شده را در ظرف بریزید  و کمی تفت ‌دهید تا بادمجان‌ها نرم شوند.

گام دوم: افزودن مواد دیگر

حالا می‌توانید گوجه‌فرنگی نگینی و سایر مواد نگینی شده را به بادمجان‌ها اضافه کنید. نمک، فلفل، زردچوبه و یک استکان آب جوش را به مواد بیافزایید و روی حرارت کم اجازه دهید تا مواد خوب به خورد هم بروند و پخته شوند. می‌توانید یتیمچه را به همراه نان میل کنید.

یتیمچه

فلافل

“فلافل” یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای کم هزینه ایران است. ترکیبی از نخود، پیاز، جعفری، گیشنیز و تخم گیشنیز باعث شده تا این غذا همچنان در دسته‌بندی غذاهای ارزان باقی بماند.

گام اول: آماده‌سازی نخود

ماده اصلی تهیه فلافل نخود است که باید از قبل به مدت حداقل شش ساعت خیسانده شود. سایر مواد شامل پیاز، جعفری، گیشنیز، نمک و سیر هستند.

گام دوم: ترکیب مواد

نخودهایی که از قبل خیس کرده‌اید، به همراه سایر مواد در غذاساز ریخته و با هم مخلوط کنید. مواظب باشید نخودها خیلی ریز نشوند، باید اندازه‌شان کمی از دانه‌های شکر درشت‌تر باشد. می‌توانید برای انسجام بیشتر مقداری آرد نخودچی و برای جلوگیری از خشک شدن فلافل مقداری بیکینگ پودر نیز اضافه کنید.

طرز تهیه غذای کم خرج | فلافل

اشکنه: روایتی از طعم‌های قدیمی

“اشکنه” یکی از غذاهای قدیمی و محبوب ایرانی است که هنوز هم در سفره‌های خانوادگی به عنوان یک غذای کم هزینه و خوشمزه قرار دارد. این غذا با استفاده از سیب‌زمینی، پیاز، تخم‌مرغ، رب گوجه‌فرنگی، شنبلیله خشک و آرد تهیه می‌شود.

گام اول: تهیه بیسس غذا

پیازها را خرد کرده و در روغن تفت دهید تا طلایی شوند. سپس نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کرده و مقداری تفت دهید. بعد از آن گردوهای خرد شده را به مواد اضافه کنید.

گام دوم: اضافه کردن سیب‌زمینی

سیب‌زمینی‌ها را به مواد اضافه کنید و کمی با مواد دیگر تفت دهید. مقداری آب جوش هم اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید تا سیب‌زمینی‌ها پخته شوند.

گام سوم: تخم‌مرغ

پس از اینکه مواد پخته شدند، تخم‌مرغ‌ها را به غذا اضافه کنید و به صورت مداوم مخلوط کنید تا غذا به اصطلاح خودش را بگیرد. این غذا را می‌توانید با پیاز‌داغ تزیین کرده و سرو نمایید.

کله جوش: غذای کم هزینه و خوش مزه ایرانی

کله جوش یکی از غذاهای معروف ایرانی است که بسیار مقوی بوده و طعمش بسیار متفاوت تر از سایر غذاها است. برای تهیه کله جوش، نیاز به کشک، پیاز، مغز گردو خرد شده و نعنا خشک دارید.

گام اول: تهیه مواد

پیازها را نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید تا سبک شوند. سپس نمک و فلفل را اضافه کرده و گردوها را هم افزوده و تفت دهید. در تابه‌ای دیگر مقداری روغن ریخته و زمانی که داغ شد، نعنا خشک را به آن اضافه کنید.

گام دوم: ترکیب مواد

به پیاز و گردو ادویه های مورد نظر خود را اضافه کرده و زمانی که جوش آمد، نعنا خشک را هم به مواد اضافه کنید. در این مرحله کشک رقیق شده را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید مدتی مواد در کنار هم جوش بیافتند. حالا کله جوش آماده است. می‌توانید با پیازداغ آن را تزیین کرده و سرو کنید.

کله جوش

طرز تهیه غذای ارزان باقالا قاتق

این غذای خوشمزه و کم هزینه نیاز به باقالا، تخم مرغ، سیر و روغن یا کره دارد.

باقالا

باقالاها را برای چند ساعت در آب بگذارید تا نرم شوند و بتوانید پوست رویی آنها را آسان‌تر جدا کنید.

تفت دادن باقالا

باقالاها را با کمی روغن یا کره مدتی روی شعله کم تفت دهید. سپس سیر خرد شده را به آن اضافه کنید.

تهیه سیر خشک

زمانی که بوی خوشایند سیرها را استشمام کردید، می‌توانید شوید خشک شده را به مواد اضافه کنید. مواد را با هم مخلوط کنید تا طعم ها ترکیب شوند. حتماً دقت کنید که باقالاها خرد یا له نشوند.

افزودن نمک و فلفل

در این مرحله می‌توانید نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید. سپس مقداری آب به مواد بیافزایید و اجازه دهید تا جوش بیاید.

اضافه کردن تخم مرغ

وقتی غذا به اندازه کافی جا افتاد، می‌توانید تخم مرغ‌ها را اضافه کرده و پس از پختن تخم مرغ‌ها، غذای خوشمزه شما آماده است.

عدسی

یکی دیگر از غذاهای کم هزینه و مقوی عدسی است که می‌توانید به عنوان وعده اصلی و یا میان وعده آن را سرو نمایید.

برای تهیه عدسی نیاز به عدس، پیاز، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی (دلخواه) و کمی آرد داریم. پیاز نگینی شده را کمی تفت دهید تا طلایی شود و بعد به آن نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید.

تفت دادن مواد

در ادامه مواد را با رب گوجه فرنگی و آرد کمی تفت دهید. بعد از آن عدس‌هایی که خوب شسته و آبکشی شده‌اند را در ظرف ریخته و مقداری آب به مواد اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید تا عدس‌ها به آرامی بپزند.

اضافه کردن سیب زمینی

سیب زمینی‌ها را به صورت مکعب‌های کوچک برش داده و زمانی که عدس‌ها نیم‌پز شدند به ظرف اضافه کنید. پس از پخته شدن سیب زمینی‌ها، عدسی شما آماده است.

عدسی

نرگسی

برای تهیه این غذا، ابتدا سبزی نرگسی را تفت دهید و پیاز را سرخ کنید. سپس اسفناج تفت‌داده‌شده را در وسط ماهیتابه جمع کرده و یک تخم مرغ را به آن اضافه کنید. با انجام این مراحل یک گل نرگس خوراکی آماده برای سرو ناهار یا شام است.

یرالما یومورتای تبریزی

در این غذا از تخم مرغ و سیب زمینی استفاده می شود. تخم مرغ و سیب‌زمینی را آب‌پز کنید و آن را روی نان لواش بگذارید و له کنید. سپس کمی پیاز، جعفری خردشده و فلفل و نمک را به آن اضافه کنید و برای احساس یک طعم فوق العاده و لذت بخش می توانید رو مواد را آغشته به کره کنید. حالا یک غذای عالی در اختیار دارید!

 سمبوسه تند و تیز جنوبی

سمبوسه تند و تیز جنوبی از پیازچه، سیب‌زمینی نگینی‌خردشده، جعفری و ادویه با فلفل تهیه می‌شود. برای تهیه آن سیب زمینی ها را پس از آبپز کردن بر روی نان لواش قرار دهید و مواد دیگر را به آن اضافه کنید حالا نان را به صورت مثلثی بپیچید و داخل روغن فراوان سرخ کنید؛ غذای شما آمادس نوش جان.

سوسیس بندری

برای تهیه سوسیس بندری، سیب‌زمینی، سوسیس، پیاز و کمی سس با رب گوجه فرنگی رقیق‌شده نیاز است. اگر دوست دارید اصالت غذا حفظ شود، فلفل قرمز را هم باید به این غذا اضافه کنید.

سوسیس بندری

طرز تهیه:

ابتدا سوسیس ها را به صورت دایره ای برش دهید و آن را در روغن تفت دهید؛ در مرحله بعد سیب زمینی ها را به صورت نگینی خرد کنید و پس از آب پز کردن آن ها را به سوسیس ها تفت دهید تا طلایی شوند در ان مرحله رب رقیق شده را به مواد دیگر اضافه کنید و اجازه دهید غذا به آرامی جابیافتد.

کتلت سویا؛ غذایی کامل برای گیاه‌خواران

اگر گیاه‌خوار هستید و به دنبال یک غذای کامل و خوشمزه می‌گردید، کتلت سویا جایگاه ویژه‌ای در منوی غذایی شما دارد. سویای خیس‌خورده، پیاز، سیب‌زمینی و کمی سبزی معطر را در میکسر مخلوط کرده و به آن تخم مرغ و ادویه اضافه کنید. اگر ترجیح می‌دهید مایه‌ی خود کمی آبکی‌تر باشد، آرد نخودچی را به مخلوط اضافه کرده و کتلت‌هایتان را سرخ کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا