فناوری

سونی از کنسول بازی PS5 رونمایی کرد، اطلاعات+ قیمت+ تاریخ عرضه

احتمالا همه­ ی شما تا به امروز حداقل با یکی از کنسول های بازی شرکت سونی خاطرات جذاب و هیجان انگیزی برای خود ایجاد کرده­ اید. این غول دیجیتال به تازگی از محصول جدید خود به نام play station 5 یا به اختصار ps5 رونمایی کرده است که خبر بسیار خوشحال کننده ای برای طرفداران کنسول­ های بازی کمپانی سونی می ­باشد.

PS5 یک کنسول فوق العاده است که تجربه جذاب بازی­ های نسل بعدی را ارائه می­دهد شرکت سونی با تولید ps5 و با بهرگیری از طراحی خارجی جذاب خود و بهبود کیفیت پردازشگرها و بالا بردن سطح عملکرد دستگاه بار دیگر ثابت کرده است که همچنان در زمینه طراحی کنسول­ های بازی از قدرت بالایی برخوردار­است. چند مورد از معایب کوچک این دستگاه مانع از آن شده است که این دستگاه یک محصول پنج ستاره در زمان عرضه باشد ، اما بدون در نظر گرفتن این موارد جزیی این دستگاه یک نسخه قابل قبول برای نسل بعد PS4 و یک درگاه هیجان انگیز برای گیم پلی نسل بعدی است.

سونی از کنسول بازی PS5 رونمایی کرد، اطلاعات+ قیمت+ تاریخ عرضه

از ویژگی های این محصول می توان به گیم پلی 4K/120HZ وپشتیبانی از 8K/60

رابط کاربری جدید، زیبا، سریع و همچنین کوتاه شدن چشم­گیر زمان بارگیری ان اشاره کرد وهمچنین از معایب ان می توان به نبود  Dolby Vision و پرشدن سریع 850GB SSD اشاره کرد.

اگر قصد خرید کنسول بازی جدید برای خود دارید اما در انتخاب نوع ان مردد هستید در ادامه این مقاله با ماهمراه باشید تا شما را با برخی از ویژگی­ های PS5 اشنا کنیم

آنالیز قیمت PS5 و تاریخ انتشار ان

یکی از مهم ترین فاکتورها در انتخاب یک کنسول بازی، مناسب بودن قیمت آن نسبت به کیفیت محصول می باشد.

زمان عرضه ی عمومی کنسول بازیps5 بسته به منطقه جغرافیایی از 12 تا 19 ماه نوامبر می باشد و از نظر قیمت PS5 ، شما شاهد قیمت $ 499.99 / 449.99 £ / AU 749.95 دلار برای نسخه استاندارد کنسول با یک درایو دیسک Blu-ray 4K هستید. با این حال ، اگر این مبلغ بیش از مبلغی است که می خواهید هزینه کنید ، نسخه دیجیتال PS5 نیز وجود دارد که دارای درایو دیسک نیست و با قیمت 399.99 دلار / 359.99 پوند / 599.95 دلار استرالیا در دسترس است.

اما نکته قابل توجه این است که سونی تنها سازنده کنسول بازی نیست که دارای سخت افزار جدید است در این راستا باید Xbox Series X و Xbox Series S را در نظر بگیرید که تقریباً به طور همزمان در دسترس قرار خواهند گرفت. که قیمت انها به ترتیب 499 و 299 دلار می باشد که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود می­ باشند که در این مقاله به توضیح ان نمی­ پردازیم.

طراحی ps5 به چه صورت می باشد؟

سونی از کنسول بازی PS5 رونمایی کرد، اطلاعات+ قیمت+ تاریخ عرضه

اگر در رده بندی کنسول های بازی وزن تاثیر گزار بود ps5  در رده­ی سنگین وزن قرار می ­گرفت. اندازه­ ی تقریبی ابعاد ان 26 26 8 8 38.8 سانتی مترمی­ باشد(H*W*D) و وزن ان 4.5 کیلوگرم می­ باشد که وزن بالای ان در هنگام تحویل گرفتن دستگاه کاملا مشهود است. این اعداد و ارقام بیانگر این موضوع می­ باشد که این کنسول ساخته شده توسط شرکت سونی از بزرگترین دستگاه­ های بازی ساخته شده توسط این شرکت می­باشد.

ویژگی منحصر به فرد در طراحی خارجی این دستگاه استفاده از 2 رنگ در بدنه­ی دستگاه و نور پردازی آرامش بخش آن درهنگام استراحت دستگاه می­ باشد.

یکی از نکات نگران کننده در طراحی این کنسول قراردادن پلاستیک براق درقسمت پایین کنسول و به ویژه در محل های نزدیک به پورت­های USB می­ باشد که احتمال خراشیدگی این پلاستیک و اسیب به ان را افزایش می­دهد.

وجود این پلاستیک به قرار گرفتن دستگاه به صورت عمودی کمک می­کند که باعث عبور جریان هوا هنگام استفاده از کنسول و جلوگیری از اسیب دیدن دستگاه می­ شود

درگاه­های خروجی در طراحی ps5 به گونه ای تعبیه شده است که قسمت جلوی PS5 دارای پورت USB-A و USB-C است ، در حالی که قسمت پشتی دارای دو پورت USB-A ، یک HDMI 2.1 ، یک پورت اترنت و یک پورت برق است.

عمل کرد ps5 چگونه است؟

سونی از کنسول بازی PS5 رونمایی کرد، اطلاعات+ قیمت+ تاریخ عرضه

سونی از کنسول بازی PS5 رونمایی کرد، اطلاعات+ قیمت+ تاریخ عرضه

از لحاظ مشخصات فنی، ps5 دارای سخت افزار­های قدرت­مندی است. پردازنده­ ی گرافیکی جدید آن(RDNA 2 ) که می تواند رزولوشن 4K را با سرعت 120فریم در ثانیه به تصویر بکشد و پردازنده ی 8 هسته ای AMD Zen ­­based 2 سرعت 3.5گیگاهرتز را دارا می ­باشد که اضافه کردن16 گیگابایت حافظه GDDR6 و NVMe SSD این دستگاه را از لحاظ مشخصات فنی استثنایی و منحصر به فرد کرده است.

در واقع، مهم ترین دقدقه که در مشخصات فنی ps5 دیده می­شود این است که به­ جای استفاده از SSD 1 ترابایتی یا 2 ترابایتی فقط از SSD 825 گیگابایتی استفاده شده است که طبق گفته ی شرکت سونی این تصمیم تنها برای کاهش قیمت برای مصرف کننده گرفته شده است، اما فضای ذخیره سازی محدود دستگاه موضوع بسیار مهمی برای علاقه مندان به کنسول­های بازی می­ باشد. فضای دردسترس برای ذخیره سازی بازی های کنسول 667.2GB می باشد که در حدود 16 بازی در آن جای می­گیرد که البته این تعداد بسته به بازی­های نصب شده متفاوت می باشد.

یک راه حل برای مشکل حافظه داخلی دستگاه استفاده از هارد اکسترنال ها می باشد که با اتصال به پورت های USB فضای بیشتری را دراختیار کاربران قرار می­ دهد. اما در هنگام استفاده از هارد اکسترنال دیگر نمی­توانیم از سرعت بالا که هنگام استفاده از SSD داخلی تجربه می کردیم بهره ­مند شویم

ویژگی های سخت افزاری PS5  به صورت کلی عبارت است از

پردازنده: پردازنده مبتنی بر AMD Zen 2 با 8 هسته در 3.5 گیگاهرتز (فرکانس متغیر)

GPU: 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz 

معماری GPU: سفارشی RDNA 2

رابط حافظه: 16 گیگابایت GDDR6 / 256 بیتی

پهنای باند حافظه: 448 GB / s

حافظه داخلی: SSD 825 گیگابایتی سفارشی

سونی از کنسول بازی PS5 رونمایی کرد، اطلاعات+ قیمت+ تاریخ عرضه

فضای ذخیره سازی قابل استفاده: 667.2 گیگابایت

توان عملیاتی: 5.5 گیگابایت بر ثانیه (RAW) ، معمول 8-9 گیگابایت بر ثانیه (فشرده)

فضای ذخیره سازی قابل ارتقا:  NVMe SSD slot

ذخیره سازی خارجی: پشتیبانی از USB HDD (فقط بازی های PS4)

درایو نوری: درایو Blu-ray 4K UHD

دسته /کنترلر های DualSense اختصاصی برای      play station 5

سونی از کنسول بازی PS5 رونمایی کرد، اطلاعات+ قیمت+ تاریخ عرضه

ابزاری که لذت بازی با کنسول­ های بازی را چند برابر می کند استفاده از کنترلر های مناسب می باشد که شرکت سونی برای ایجاد لذت وهیجان چند برابر برای گیمرها از دسته های بازی dualsense خود رونمایی کرده است.

این سری از کنترل کننده ها به گونه ای طراحی شده اند که هنگام قرار­گرفتن در دست از روی دست سر نخورند و همچنین قرارگیری مناسب کلید های R2  و L2 انجام عملکرد هایی مانند نشانه گیری و شلیک کردن را آسان تر کرده است. شرکت سونی با بهبود عملکرد لرزاننده ی کنترلرها حس واقعیت مجازی بیشتر را درهنگام بازی برای گیمرها به ارمغان می اورد.

در این مدل کلید­هایی تعبیه شده است که در مدل های پیشین سازه های شرکت سونی دیده نشده بود و برای اولین بار در کنترلر PS5 تعبیه شده است. یکی از این کلید­ها برای قطع و وصل صدا و میکروفون طراحی شده است که این دکمه قابلیت تنظیم صدای بلندگوهای تلوزیون و هدست ها را هم دارا می باشد که از موارد کاربردی در هنگام انجام بازی­های ویدیویی می­باشد.

اما نکته جالب توجه در کنترلر جدید DualSense ، دکمه­ های ماشه سازگار است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد مقاومت در برابر برخی از اقدامات درون بازی را افزایش دهند. محرک­ های سازگار می توانند از مقاومت برای ایجاد احساسات مختلفی که اقدامات واقعی را تقلید می کنند استفاده­ کنند، مانند فشار دادن روی پدال ماشین یا عقب کشیدن یک رشته کمان. این یک گام بزرگ و رو به جلو برای Haptics در سخت افزار سونی است و ما دریافتیم که بازخورد haptic به خودی خود جایگزینی فوق العاده برای غوغای سنتی قدیمی است به گونه ای که وقتی یک شخصیت از سطح خاصی مانند فلز عبور می کند ، به نوعی می تواند این احساس را در کف دستان شما تکرار کند – این یک احساس واقعا عالی است که لذت بازی های ویدیویی را برای هر گیمری چندبرابر می کند

شارژ دسته بازی PS5

طبق ازمایشات انجام شده توانایی نگهداری شارژ دسته­های بازی شرکت سونی از 5 تا 8 ساعت در مدل های PS4 به 12ساعت در مدلPS5 ارتقا یافته است که از دیگر نقاط قوت این دستگاه می باشد.

شارژ دسته ها هم به 2صورت امکان پذیر است :

دسته ها هم با اتصال کابل ­های USB_A وUSB_C به دستگاه شارژ می شوند و هم با قرار گرفتن دسته ها در محل های مخصوصی که در پایین دستگاه و در نزدیکی جک صوتی 3.5 میلیمتری قرار گرفته اند شارژ می شوند

سونی از کنسول بازی PS5 رونمایی کرد، اطلاعات+ قیمت+ تاریخ عرضه

با توجه به توضیحات بالا سونی در سری جدید محصولات خودش سعی کرده تا احساس راحتی بیشتر را در کنار حسه هیجان و لذت بیشتر برای کاربران خود به ارمغان بیاورد و ما در این مقاله سعی کردیم تا برخی از ویژگی­ها و نقاط ضعف و قوت این محصول را در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا