برنامه نویسی

برنامه نویسی چیست؟ معرفی کامل انواع زبان های برنامه نویسی

برنامه نویسی چیست؟ انواع زبان های برنامه نویسی کدام اند؟ چطور باید زبان های مختلف برنامه نویسی را یاد بگیریم؟ این ها سوالاتی هستند که برای مشتاقان به یاد گیری برنامه نویسی و کسانی که علاقه به زبان برنامه نویسی دارند به وجود می آید. ما در این مقاله سعی کرده ایم تا به این پرسش ها پاسخ دهیم و مشکلاتی را که در این راه برای علاقه مندان به وجود آمده است تا حدودی برطرف کرده باشیم.

در ادامه با یک مثال گویا کاربرد و جایگاه زبان برنامه نویسی را آشکار می کنیم:

امروزه در دنیای مدرن راه برقراری ارتباط با سایر افراد در جوامع گوناگون استفاده از زبان می باشد. زبان در غالب گفتار و نوشتار ارتباط بین انسان ها در مناطق مختلف جغرافیایی را آسان کرده است.

زبان برنامه نویسی هم به نوعی راه ارتباط انسان با دنیای دیجیتال می باشد و همان گونه که مردم در نقاط مختلف از زبان های مختلفی برای ارتباط استفاده می کنند برنامه نویسی هم دارای زبان های مختلفی می باشد وبرای کامپیوترها، تلفن های هوشمند و ماشین الات صنعتی این زبان متفاوت است.

قبل از معرفی انواع زبان های برنامه نویسی توصیه ای که ایزی بیلد از روی تجربه به شما عزیزانی که در ابتدای مسیر اموزش هستید می کند این است که سعی کنید به جای یاد گیری چند زبان برنامه نویسی به طور همزمان، ابتدا در زمینه ی مورد علاقع خود وارد شوید وبه یک نوع زبان برنامه نویسی مسلط شوید تا هم در یک رشته به صورت حرفه ای اطلاعات بدست بیآورید و هم از موقعیت های شغلی مناسب بهره مند شوید.

بهترین روش یادگیری برنامه نویسی کدام است؟

آموزش زبان برنامه نویسی به صورت های مختلفی امکان پذیر می باشد مانند استفاده از کتاب های آموزشی، مشاهده فیلم های آموزشی در اینترنت و سایت های مختلف و یا مراجعه به کلاس های آموزشی و قرار گرفتن در شرایط پروژه محور و آموزش متکی به دانش اساتید. انتخاب نحوه آموزش بسته به شرایط وتوانایی های هر شخص کاملا متفاوت می باشد و این روش ها هیچ ارجحیتی نسبت به یکدیگر ندارند.

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع کدام است؟

برنامه نویسی چیست؟ معرفی کامل انواع زبان های برنامه نویسی

بهترین زبان برنامه نویسی برمی گرده به علاقه ی شخصی شما و قطعا اگر شما وارد زمینه ای که به آن علاقه دارید بشوید موفق خواهید شد اما توصیه می شود عزیزانی که با زبان های برنامه نویسی هیچ آشناییتی ندارند ابتدا دوره های مقدماتی زبان برنامه نویسی c و یا c++  را بگذرانند زیرا زبان برنامه نویسی  را می توان به نوعی مادر زبان های دیگر دانست و زبان های دیگر به نوعی از این زبان متولد شده اند.

البته نیازی به تسلط کامل بر این زبان ها نیست و هدف از معرفی این زبان آشنایی با مفاهیم کلی  مانند متغیرها، انواع داده ها، آرایه ها، کلاس ها، ارث بری، تابع نویسی و از این قبیل مسائل پایه ای می باشد.

انواع زبان های برنامه نویسی

زبان های برنامه نویسی به صورت کلی به برنامه نویسی برای دکستاپ، موبایل، وب و دستگاه های صنعتی تقسیم بندی می شود که هر کدام از این دسته ها دارای زیر شاخه های متعددی می باشد که ما در این مقاله به صورت خلاصه به بررسی 3 مورد اول می پردازیم.

برنامه نویسی برای دکستاپ:

برنامه نویسی برای دکستاپ شامل تمام برنامه های قابل  نصب و اجرا در سیستم عامل های  ویندوز، لینوکس و مک می باشد که هرکدام از این سیستم عامل ها، زبان های برنامه نویسی خاص خود را دارا می باشند و ما در ادامه به بررسی محبوب ترین زبان های برنامه نویسی این سه سیستم عامل قدرتمند می پردازیم.

ویندوز:

به جرعت می توان گفت برای ویندوز، ده ها زبان خوب و کارآمد وجود دارد اما 3 تا از بهترین و محبوب ترین زبان های برنام نویسی ویندوز سی شارپ، جاوا و جاوا اسکریپت می باشد.

برنامه نویسی چیست؟ معرفی کامل انواع زبان های برنامه نویسی

مک:

برای سیستم عامل های مک می توان با دو یا سه زبان، برنامه نوشت اما بهترین زبان برنامه نویسی  SWIFT  می باشد. این زبان برنامه نویسی در ابتدا مختص به آی پد های کمپانی اپل بود اما با گذر زمان و ارتقاهای انجام شده بر روی این برنامه به پلی برای ارتباط میان سیستم عامل مکینتاش و IOS تبدیل شد.

برنامه نویسی چیست؟ معرفی کامل انواع زبان های برنامه نویسی

لینوکس:

لینوکس هم مانند ویندوز، زبان های برنامه نویسی زیادی در اختیار دارد اما بهترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی لینوکس، جاوا و پایتون می باشند. علت محبوبیت این زبان ها این است  که برنامه های نوشته شده به وسیله آنها  در اکثر سیستم عامل ها اجرا می شوند و این ویژگی باعث محبوبیت این دو زبان شده است.

برنامه نویسی برای موبایل

 موبایل ها  از دو سیستم عامل مختلف اندروید و IOS  پشتیبانی می کنند که برنامه نویسی برای هر کدام از این سیستم عامل ها با زبان های مختلفی قابل اجرا می باشد. اما اگر شما هم مانند بسیاری از برنامه نویسان علاقه به طراحی اپلیکیشن، هم برای اندروید و هم برای IOS دارید پیشنهاد ایزی بیلد به شما عزیزان این است که آموزش فریم ورک  React Native را که بر پایه زبان محبوب و دوست داشتنی جاوا اسکریپت است بگذرانید تا به کمک این نوآوری فوق العاده بتوانید از نوشته هایتان هم برای اندروید و هم برای IOS خروجی بگیرید.

برنامه نویسی برای اندروید

برای اندروید زبان های برنامه نویسی متعددی وجود دارد. زبان های java، kotlin، python، Visual Basic از این دسته از زبان ها می باشند و همچنین بدون شک یکی از بهتربن زبان های مورد استفاده برای اندروید جاوا می باشد چرا که خود سیستم عامل اندروید براساس زبان جاوا طراحی و اجرا شده است و این عامل، خود به خود باعث شده است که بیشترین پشتیبانی گوگل در برنامه های اندروید از این زبان صورت بپذیرد و بسیاری از برنامه های گوگل پلی بر اساس همین زبان نوشته شده اند. به طور کلی اگر شما به این زبان برنامه نویسی تسلط کافی پیدا کنید قادر خواهید بود تا برنامه های مختلفی برای سیستم عامل اندروید طراحی کنید و به صورت حررفه ای در این زمینه شروع به کار کنید.

برنامه نویسی چیست؟ معرفی کامل انواع زبان های برنامه نویسی

برنامه نویسی IOS

برنامه نویسی برای سیستم عامل IOS توسط زبان های سوئیفت و آبجکتیو- سی انجام پذیر است و به دلایلی که قبلا هم به آنها اشاره شد بهترین زبان برنامه نویسی IOS زبان سوئیفت می باشد اما از آنجا که زبان آبجکتیو سی قدیمی تر از سوئیفت بوده است و همچنین بسیاری از برنامه ها از این زبان پشتیبانی می کنند حتی با وجود معرفی زبان سوئیفت، باز هم برنامه نویسان علاقه خود را نسبت به آبجکتیو سی از دست ندادند و همچنان این زبان طرفداران خود را دارامی باشد

 

برنامه نویسی وب

وب سایت ها زمینه بسیار مناسبی برای برنامه نویسان و علاقه مندان به این حرفه می باشند. بازار کار مناسب، تقاضای بالا و دسترسی آسان به آنها از عواملی است که برنامه نویسی وب را جذاب کرده است. انتخاب زبان مناسب برای برنامه نویسی وب بسته به سلیقه و خلاقیت و همچنین کارایی وب سایت برای افراد مختلف متفاوت است پس برای برنامه نویسی وب ابتدا باید زبان های مختلف را با جزییات بررسی کرد و مزایا و معایب هر کدام را به دقت بررسی کرد و بسته به نوع فعالیتی که در وب سایت انجام می شود بهترین زبان  برنامه نویسی را انتخاب کرد.

زبان های رایج برای برنامه نویسی وب، پایتون، روبی، PHP، جاوا و سی  شارپ می باشند.

ما در این مقاله سعی کردیم تا چهارچوب ورود به دنیای بزرگ برنامه نویسی را به طور کلی بررسی کنیم تا توانسته باشیم شما عزیزان را برای ورود به دنیای بزرگ برنامه نویسان یاری کنیم. امید وارم مطالب نوشته شد دراین مقاله مورد پسند شما عزیزانش قرار گرفته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا