فناوری

ایزی بیلد | کرونا چگونه بر دنیای IT تاثیر گذاشت؟

میشه گفت تقریبا اوایل سال 2020 بود که شایعاتی از یک بیماری مهلک به گوش می رسید که منشا آن از شهر ووهان چین بود. رفته رفته بر شدت این شایعات افزوده شد، به طوری که امروزه تقریبا تمام دنیا درگیر ویروس منحوس کرونا یا کووید 19 هستند. به همین منظور ایزی بیلد تصمیم گرفته است تا به بررسی تاثیرات این ویروس منحوس بر روی دنیای گسترده IT بپردازد.

ایزی بیلد | ;کرونا چگونه بر دنیای IT تاثیر گذاشته است؟

شیوع این ویروس بر بیشتر جنبه های زندگی انسان امروز تاثیر گذار بوده است که از جمله مهمترین جنبه ها می توان به تعطیلی بسیاری از کسب و کارها برای مدت طولانی اشاره کرد. اپل محصولات جدید خود را با تاخیر عرضه کرد، برنامه های ایلان ماسک در شرکت های اسپیس ایکس و تسلا موتورز به هم ریخت و سهام شرکت های بزرگ ایلان ماسک به خصوص شرکت گسترش پرداخت پی پال با کاهش شدید رو به رو شد، بسیاری از جلسات و کنفرانس های مهم در شرکت فیسبوک تعطیل شد و شرکت هایی نظیر گوگل و توییتر کارمندان خود را به ماندن در خانه و انجام امور از راه دور مجبور کردند و بسیاری از کسب و کارهای خرد و نو پا رفته رفته به ورشکستگی کشیده شدند.

اما تاثیر کرونا بر دنیای IT چگونه بوده است؟ آیا در کسب و کار مهندسین IT، با شیوع ویروس کرونا تزلزل ایجاد شد؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با بررسی دقیق تر آمار و ارقام به این پرسش ها پاسخ دهیم.

IT چیست؟ و یک مهندس IT چه کاری انجام می دهد؟

فناوری اطلاعات و ارتباطات

قبل از پرداختن به تاثیر کرونا بر دنیای کسب و کار های مرتبط با IT بهتر است در ابتدا نگاهی دقیق به معنای کلمه IT و بررسی بازارهای کاری آن بیندازیم.

IT کوتاه شده دو عبارت Information Technology میباشد که در اصطلاح فارسی به فناوری اطلاعات تعبیر شده است و در اصطلاح دانشگاهی علمی است که به مطالعه، طراحی، ساخت و همچنین مدیریت و پشتیبانی از اطلاعاتی که بر پایه رایانه تنظیم می شوند و از برنامه نویسی خاصی پیروی میکنند گفته می شود.

در نگاه اول هنگام رو به رو شدن با واژه IT خود به خود به یاد برنامه نویسی، نرم افزار، سخت افزار و سایر دانش های مرتبط با این تعاریف می افتیم اما این تمام کار نیست…!

رشته IT را می توان در واقع یک گرایش میان رشته ای در نظر گرفت و یک مهندس IT باید علاوه بر برنامه نویسی، سخت افزار، نرم افزار و شبکه های کامپیوتری تسلط کافی بر تکنولوژی روز دنیا، مدیریت و تجارت الکترونیک را داشته باشد تا بتواند در دسته افراد موفق در رشته خود قرار بگیرد.

این رشته در حال حاضر یکی از پولسازترین رشته ها، نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا محسوب می شود و بسیاری از افراد موفق که به درآمد و ثروت بسیار بالایی رسیده اند حتی اگر به دنیای IT تسلط پیدا نکرده باشند به یک درک کافی از این دنیای گسترده رسیده اند.

 

فرصت های شغلی در گرایش IT کدامند؟

 

فرصت های شغلی در گرایش IT کدامند؟

برخلاف بسیاری از گرایش ها که در آنها موقعیتهای شغلی بسیار محدود می باشد، تحصیل کردگان گرایش IT با انبوهی از پیشنهادات شغلی پر درآمد روبرو می شوند که در این مقاله به چند نمونه از آنها می پردازیم:

1.      برنامه نویسی

2.      طراحی سایت

3.      مدیریت شبکه

4.      پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری

5.      تجارت الکترونیک

6.       …

همانطور که از ظاهر این لیست بلند بالا مشخص است موقعیت های شغلی بسیاری، در این گرایش محبوب وجود دارد.

آیا کرونا بر دنیای IT تاثیر منفی گذاشته است و یا عکس ماجرا رخ داده است؟

آیا کرونا بر دنیای IT تاثیر منفی گذاشته است و یا عکس ماجرا رخ داده است؟

با شیوع ویروس کرونا سبک زندگی مردم تاثیر عمده ای پیدا کرده است، تمایل مردم برای بیرون آمدن از خانه و خرید های حضوری تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است و همین امر موجب شد که فروشندگان به فکر تغییر عمده در روند تجارت خود، متناسب با نیازهای جدید مصرف کنندگان بیافتند و کانال های ارتباطی جدیدی متناسب با نیازهای مصرف کنندگان ایجاد کنند. در این میان تجارت الکترونیک و راه اندازی کسب و کار آنلاین بسیار مورد استقبال صاحبان کسب و کار قرار گرفت.

تا اینجای کار بنظر می رسد که کسب و کار های حوضه ی اطلاعات و فناوری با شیوع ویروس کرونا آسیب جدی ندیده باشند؛ اما این همه ماجرا نیست و رسیدگی به این موضوع وابسته به دلایل و پیچیدگی های فراوانی می باشد.

به عنوان مثال هرچند با شیوع ویروس کرونا بازار تجارت الکترونیک را بسیار داغ کرده است اما مشکلاتی نظیر تحریم ها و بسته شدن بسیاری از مرزها و جلوگیری از واردات بسیاری از کالاها به دلایل بهداشتی مانع از تامین اجناس مورد نیاز بسیاری از فروشگاه ها شده است.

طبق گفته مسئولین مرتبط در سازمان فناوری اطلاعات کشور تنها کمتر از 30 درصد مشاغل در این حوضه با شیوع ویروس کرونا رشد داشته اند و نزدیک به 70 درصد این مشاغل با آسیب جدی رو به رو شدند.

کسب و کارهایی که با شیوع کرونا رشد داشتند کدامند؟

آموزش مجازی | ایزی بیلد

تنها معدودی از کسب و کارهایی که مرتبط با آموزش آنلاین و گسترش زیرساخت های ارتباطات در فضای مجازی می باشند توانسته اند از کرونا بازتابی مثبت دریافت کنند؛ البته ناگفته نماند که در برابر این نوع کسب و کار ها هم مشکلات متعددی مانند نبود زیرساخت های لازم و پهنای باند مناسب جهت پوشش جنبه های مختلف فعالیت های آنها وجود دارد اما با تمام این شرایط کسب و کار آنها مانند بسیاری از کسب و کارهای دیگر نه تنها به ورشکستگی کشیده نشده است بلکه نسبت به قبل رشد هم پیدا کرده اند.

در ادامه این مقاله نمودارهایی که بر اساس گزارشات تهیه شده از سازمان فناوری اطلاعات پیرو مصاحبه با صاحبان کسب و کارهای بزرگ در این حوضه تهیه شده است برای شما عزیزان آورده شده است.

 

 

نتایج حاصل از گزارشات شرکت های مختلف در میزان فروش | ایزی بیلد

 

دلایل تاثیر کرونا بر کسب و کارهای مختلف | ایزی بیلد

 

 

نمودار مربوط به میزان رشد سفارشات اینترنتی ارسال شده توسط شرکت پست | ایزی بیلد

 

نتیجه گیری

 

طبق آمار و ارقام مستندی که در متن بالا به آنها اشاره شد دنیای بزرگ فناوری اطلاعات( IT ) هم مانند بسیاری از مشاغل دیگر با شیوع ویروس منحوس کرونا دچار تغییر و تحولات اساسی شد و بسیاری از مشاغل در این شاخه با کاهش فروش و از دست دادن مشتریان خود رو به رو شدند. اما در این میان شرایط جدید ایجاد شده باعث رونق برخی از مشاغل مرتبط با آموزش مجازی و خدمات پشتیبانی مربوط به آنها شد و نسبت به دوران قبل از کرونا این مشاغل بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کردند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا