برنامه نویسی

محبوب ترین زبان های برنامه نویسی دنیا کدامند؟ (2021) – ایزی بیلد

یکی از مهارت های لازم در دنیای امروز علم برنامه نویسی می باشد که به قول معروف از اوجب واجبات است. دنیای برنامه نویسی بسیار گسترده تر و پیچیده تر از آن است که بتوان آن را با نگاهی ساده و گذرا درک کرد از این رو ایزی بیلد تصمیم گرفته است تا در این مسیر پر پیچ و خم در کنار شما عزیزان قرار بگیرد و راه رسیدن به موفقیت را در این زمینه برای شما هرچه بیشتر هموار کرده باشد.

ما در مجموعه مجرب ایزی بیلد در تلاشیم تا با قرار دادن آموزش های 100 درصد رایگان در زمینه های مختلف برنامه نویسی و همچنین با سری مقالات معرفی کلی این دنیای بزرگ و جذاب، دید درستی به کاربرانی که تازه به دنیای بزرگ برنامه نویسی وارد شده اند بدهیم و همچنین با ارائه آموزش های حرفه ای توسط کادر مجرب خود، نیاز کاربران را از صفر تا 100 برطرف کرده باشیم.

ایزی بیلد در این مقاله به معرفی 8 تا از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی دنیا پرداخته است بنابراین تا آخر این متن همراه ما باشید تا اطلاعات جامعی در رابطه با این زبان های محبوب کسب کنیم.

زبان برنامه نویسی C

محبوب ترین زبان های برنامه نویسی دنیا کدامند؟ (2021) – ایزی بیلد

در واقع می توان گفت زبان برنامه نویسی C در حکم پدربزرگ زبان های دیگر قرار دارد. یکی از قدیمی ترین زبان های برنامه نویسی این زبان است که سن آن به حدود 50 تا 60 سال می رسد و همچنین از آن به عنوان الگویی برای طراحی بسیاری از زبان های برنامه نویسی دیگر استفاده شده است. C یک زبان قدرتمند برای برنامه نویسی سیستم عامل هایی مانند ویندوز و لینوکس می باشد که بخش عمده ای از طراحی آنان بر عهده این زبان می باشد؛ همچنین این زبان برای انجام محاسبات و به طور کلی ریاضیات کارایی بالایی دارد و با توجه به این دلایل، در مراکز آموزش عالی به آموزش و یادگیری این زبان اهمیت به خصوصی داده می شود.

بسیاری از زبان های برنامه نویسی دیگر مانند PHP، سی شارپ و همچنین جاوا از الگویی مانند زبان برنامه نویسی C استفاده می کند و این خود عاملی می باشد که یادگیری زبان های برنامه نویسی دیگر برای برنامه نویس C به راحتی امکان پذیر باشد چرا که از بسیاری از المنت ها و همچنین کامپایلر (اجرا کننده) زبان برنامه نویسی C در زبان های دیگر الگو گرفته شده است.

بنابر آنچه که گفته شد، اگر تازه به دنیای برنامه نویسی راه پیدا کرده اید ایزی بیلد پیشنهاد می کند تا در قدم اول آموزش های مقدماتی زبان برنامه نویسی C را بگذرانید تا با بسیاری از اصطلاحات واژگان تخصصی دنیای بزرگ برنامه نویسی آشنا شوید.

زبان برنامه نویسی C++

محبوب ترین زبان های برنامه نویسی دنیا کدامند؟ (2021) – ایزی بیلد

این زبان در واقع نسخه ای به روز شده و کامل شده زبان C می باشد و در آن به اصلاح و بهبود برخی از معایب زبان C پرداخته شده است اما این جمله به این معنی نمی باشد که زبان برنامه نویسی C++ بسیار کارآمد تر از C می باشد؛ زبان برنامه نویسی C همچنان نقاط قوت خاص خود را دارد که طرفداران بسیاری هم برای خود به همراه آورده است.

زبان برنامه نویسی C++ هم در کنار C برای برنامه نویسی سیستم عامل ها بسیار کاربردی است و این دو زبان به نوعی مکمل هم محسوب می شوند و نقایص یکدیگر را جبران می کنند.

یکی دیگر از کاربردهای این زبان، استفاده از آن در ساخت انواع گیم ها، به خصوص گیم هایی که بر روی سیستم عامل ویندوز قابل اجرا هستند است و از این رو طراحان بازی های کامپیوتری علاقه خاصی به زبان برنامه نویسی C++ پیدا کرده اند.

زبان برنامه نویسی جاوا

زبان برنامه نویسی جاوا - ایزی بیلد

یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی پرکاربرد جاوا است. زبان برنامه نویسی جاوا هم مانند C بر روی سیستم عامل های مختلفی قابل اجرا می باشد. این زبان در بین کاربران ایرانی به زبان برنامه نویسی اندروید معروف است و بسیاری از برنامه نویسان اندروید این زبان را انتخاب می کنند. یکی از دلایل محبوبیت این زبان قدیمی ار بودن آن نسبت به زبان های برنامه نویسی اندرویدی دیگر می باشد. برای استفاده از جاوا در سیستم عامل ها نیاز ب حداقل رم 4 یا 6 می باشد تا کاربران هنگام کار با آن دچار مشکل نشوند و بتوانند کدهای دستوری خود را به راحتی اجرا کنند.

برای یک برنامه نویس جاوا در ایران بازار کار خوب با حقوق مناسب وجود دارد؛ اما اگر شما هم جز کسانی هستید که می خواهید برنامه نویسی جاوا را به طور حرفه ای دنبال کنید و از آن به عنوان شغل آینده خود کسب درآمد کنید باید به این نکته توجه کنید که در این بازار رقبای بسیاری وجود دارد و نسبت عرضه در این بازار هم مانند بسیاری از بازار های دیگر بسیار بالاتر از سطح تقاضا می باشد و برنامه نویسان زیادی در این زمینه به صورت حرفه ای در این زمینه به فعالیت پرداخته اند.

زبان برنامه نویسی PHP

زبان برنامه نویسی PHP - ایزی بیلد

در دنیای IT سرورها همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بودند و این اهمیت با توجه به شرایط به وجود آمده و پیشرفت های روزافزون در حال توسعه می باشد. یکی از پرکاربرد ترین زبان های برنامه نویسی سرورها PHP می باشد که به صورت اختصاصی برای توسعه وب سایت ها و برنامه نویسی سمت سرور ها وب سایت ها طراحی شده است. به دلیل نیاز روز افزون وب سایت ها و سرورها به به روز رسانی و پشتیبانی، PHP و سایر زبان های برنامه نویسی وب از بازار کار خوبی برخوردار هستند و همچنین به دلیل بالا بودن تقاضای کاربران مشکلاتی که در بازار کار جاوا وجود داشت در این زبان بسیار کمتر خواهد بود.

افرادی که با زبان C کار کرده اند به راحتی می توانند این زبان را آموزش ببینند و به سرعت در این زبان به مهارت برسند. برای کار با این زبان کاربران نیاز به یک سرور دارند که برای تهیه آن حتی می توان از سرورهای محلی هم استفاده کرد.

در این زبان فریم ورک های متعددی وجود دارد که یکی از محبوب ترین آنها فریم ورک لاراول می باشد؛ همچنین پشتیبانی PHP از متد معماری مانند MVC یا شئ گرایی هم بر قدرت این زبان افزوده است.

یکی از موارد قابل اشاره هم وجود سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس CMS هایی برای زبان PHP هستند که باعث قدرتمند تر شد زبان PHP شده اند. این ابزار هایی که گفته شد به کاربران کمک می کند تا بدون نیاز به دانش تخصصی در رابطه با برنامه نویسی، سایت اختصاصی خود را تهیه کنند و به وسیله آنها به بهینه سازی محتوای خود بپردازند.

زبان برنامه نویسی سی شارپ

زبان برنامه نویسی سی شارپ - ایزی بیلد

یکی دیگر از اعضای خانواده C، زبان برنامه نویسی سی شارپ می باشد. شرکت مایکروسافت از این زبان برنامه نویسی حمایت کرده است و پشتیبانی از آن را به طور جدی بر عهده گرفته است از این رو این زبان اهمیت بالایی پیدا کرده است. این زبان قابل استفاده بر روی انواع سیستم عامل ها از جمله ویندوز، اندروید، ios و سایر پلتفرم های تولید شده توسط کمپانی اپل می باشد این هم مزیت دیگری است که این زبان را به گزینه مناسبی برای یادگیری تبدیل کرده است.

زبان برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون - ایزی بیلد

یکی از زبان های بسیار محبوب در بین کاربران خصوصا کاربرانی که تازه به دنیای بزرگ برنامه نویسی راه پیدا کرده اند زبان برنامه نویسی پایتون می باشد و دلیل آن هم ساده و یوزر فرندلی بودن محیط زبان برنامه نویسی پایتون می باشد. از این زبان هم می توان در بسیاری از سیستم عامل های مختلف مانند ویندوز، اندروید و حتی وب خروجی های قابل اجرا دریافت کرد. یکی از زمینه های تخصصی که زبان برنامه نویسی پایتون در آن مورد استفاده قرار می گیرد حوزه هوش مصنوعی می باشد و با توجه به پیشرفت هایی که در این زمینه صورت گرفته است این زبان در آینده بسیار بیشتر از قبل مورد توجه قرار خواهد رفت.

از فریم ورک های محبوبی که این زبان برنامه نویسی در خود جای داده است می توان به فریم ورک کیوی و جنگو اشاره کرد که مختص به وب می باشند و با وجود این ها زبان برنامه نویسی پایتون بسیار قدرتمند تر شده است.

جاوا اسکریپت

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت - ایزی بیلد

در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین زبان های برنامه نویسی دنیا جاوا اسکریپت می باشد که یکی از زبان های تخصصی و بسیار حرفه ای در حوضه وب سایت ها زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می باشد. از این زبان برای برنامه نویسی ساند اند و بک اند در وب استفاده می شود و همچنین برای ساخت اپلیکیشن های موبایل و نرم افزار های دسکتاپ نیز می توان بر روی این زبان قدرتمند حساب کرد.

متقاضی برای زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بسیار زیاد است و در نتیجه می توان گفت که برنامه نویس جاوا اسکریپت بیکار نخواهد ماند پروژه هایی به صورت فری لنس و یا استخدام در شرکت های معتبر و معروف از جمله موقعیت های شغلی می باشد که در برابر برنامه ویس جاوا اسکریپت قرار گرفته است.

زبان برنامه نویسی سوییفت

زبان برنامه نویسی سوییفت - ایزی بیلد

این زبا به صورت اختصاصی توسط شرکت اپل ارائه شده است و به وسیله آن می توان بر روی تمامی پلتفرم های کمپانی اپل از سری های مختلف خانواده آیفون تا مک بوک ها خروجی های قابل اجرا دریافت کرد.

این زبان برنامه نویسی در ایران به دلیل مسائلی مانند تحریم ها و همچنین قیمت بسیار بالای محصولات کمپانی اپل، نتوانسته است طرفدارا زیادی را برای خود جمع کند و در میان برنامه نویسان چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

زبان برنامه نویسی GO

زبان برنامه نویسی GO - ایزی بیلد

یکی از زبان های برنامه نویسی نوظهور زبان برنامه نویسی GO می باشد. این زبان در سال 2009 به جامعه برنامه نویسان معرفی شد و از مزیت های آن می توان به پشتیبانی گوگل از این زبان برنامه نویسی اشاره کرد.

در میان زبان های نوظهور ای زبان ویژگی های منحصر به فردی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

همان طور که در بالا هم به آن اشاره شد همین که کمپانی بزرگ گوگل از این زبان برنامه نویسی پشتیبانی می کند کافی است تا درجه اعتبار آن افزایش یابد اما علاوه بر آن سرعت بسیار بالای آن و همچنین امنیت بالای آن از دیگر ویژگی هایی می باشد که در این زبان نوظهور قرار گرفته شده است.

با وجود مزیت های این زبان اشاره به برخی از معایب آن هم خالی از لطف نمی باشد. این زبان جز زبان های بسیار تخصصی محسوب می شود و به همین دلیل یادگیری آن تا حدودی سخت است. از دیگر معایب این زبان برنامه نویسی می توان به محدود بودن فریم ورک ها و کتابخانه های قابل اجرا بر روی این دستگاه اشاره کرد که همین مورد دامنه عملکرد این زبان را بسیار محدود کرده است و فقط برای اجرای فرامین و دستورات خاص در پلتفرم های خاص مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کلام آخر

با وجود زبان های بسیار متنوعی که در دنیای برنامه نویسی وجود دارد و همچنین گستردگی بسیار زیاد این دنیای عمیق و بزرگ افراد به تنهایی و بدون راهنما نمی وانند در این دنیای گسترده موفق شوند و به درستی زبان برنامه نویسی مورد علاقه خود را پیدا کنند؛ بنابراین ایزی بیلد در این مقاله سعی کرده است تا محبوب ترین زبان های برنامه نویسی دنیا را به طور کاملا خلاصه و با زبانی ساده به شما عزیزان معرفی کند.

هدف ما در این مجموعه در قدم اول معرفی زبان های مختلف برنامه نویسی و آشنایی مقدماتی شما عزیزان با نحوه کار و حوزه عملکرد هر یک از زبانهای برنامه نویسی محبوب می باشد و در قدم بعدی آموزش کاملاً رایگان صفر تا 100 هر یک از زبان های برنامه نویسی را برای شما عزیزان قرار خواهیم داد تا شما عزیزان با صرف کمترین هزینه بتوانید به مهارت های لازم در حیطه علاقه خود برسید و از آن طریق به کسب درآمد به پردازید.

منتظر نظرات ارزشمند شما همراهان همیشگی ایزی بیلد هستیم و از این که از این مجموعه حمایت می کنید بسیار سپاسگزاریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا