فناوری

هر آنچه که باید راجع به اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک بدانید

پروژه در دسترس قرار گرفتن اینترنت ماهواره‌ای برای عموم مردم جامعه به‌تازگی توسط میلیاردر مشهور آمریکا ایلان ماسک به مرحله بهره‌برداری رسیده است. پیش‌ازاین تنها دولت‌ها و افراد خاص می‌توانستند به اینترنت ماهواره‌ای دسترسی پیدا کنند و این تکنولوژی به‌هیچ‌عنوان در اختیار عموم مردم جامعه نبود و آن‌ها نمی‌توانستند از امکانات این تکنولوژی قدرتمند استفاده کنند.

در پروژه استارلینک ایلان ماسک و همکاران او تصمیم گرفتند تا اینترنت ماهواره‌ای را در اختیار عموم مردم جامعه قرار بدهند تا تجربه استفاده از اینترنت با سرعت خارق‌العاده 200 مگابایت بر ثانیه برای عموم مردم جامعه امری امکان‌پذیر و لذت‌بخش باشد.

اینترنت ماهواره ای استارلینک

ایلان ماسک با سرمایه اولیه حدود 10 میلیارد دلار وارد این پروژه عظیم شد و تا به امروز بیش از 30 میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است و موفق شده است پروژه خود را در 12 کشور دنیا به مرحله اجرا برساند و بیش از 70 هزار کاربر فعال جذب کند.

در این مقاله به بررسی چگونگی کارکرد اینترنت ماهواره‌ای پرداخته‌شده است. پیشنهاد می‌کنیم اگر از هزینه اشتراک ماهانه و قیمت مودم‌های مخصوص اینترنت ماهواره‌ای اطلاعی ندارید مقاله مرتبط ما را در سایت ایزی بیلد مطالعه کنید.

اینترنت ماهواره‌ای یا پروژه استارلینک چگونه کار می‌کند؟

پیش از دست‌به‌کار شدن ایلان ماسک و راه‌اندازی پروژه استارلینک، از اینترنت ماهواره‌ای تنها برای مواردی مانند مناطق دورافتاده جغرافیایی و جاهایی که امکان استفاده از کابل نوری وجود نداشت استفاده می‌کردند.

اما با نمایان شدن اثرات ایلان ماسک و ظهور پروژه استارلینک این قضیه کاملاً متفاوت شد. باوجوداینکه تا قبل از این موضوع استفاده از اینترنت ماهواره‌ای به‌صورت مصرف خانگی برای برخی از کشورها مانند آمریکا قابل‌استفاده بود اما ایلان ماسک تمام مردم دنیا را مورد هدف قرارداد و قصد دارد تا این تکنولوژی را در اختیار تمام مردم دنیا قرار دهد.

 

ویژگی‌های منحصربه‌فرد اینترنت ماهواره‌ای

یکی از معایب بزرگ اینترنت ماهواره‌ای تا قبل از استارلینک تأخیر بسیار بالای آن بود اما ایلان ماسک این مشکل هم برطرف کرده و تأخیر آن را تا حد امکان پایین آورده است.

دلیل این اخیر بالا قرار گرفتن ماهواره‌ها در مدار چرخش زمین بود؛ در این شرایط از دید ناظر در داخل زمین ماهواره عملاً در یک نقطه ثابت باقی می‌ماند و حرکتی نداشت اما ماهواره‌های استارلینک در مداری نزدیک‌تر نسبت به زمین قرار دارند و در فاصله 300 کیلومتری زمین در مدار مشخصی در حال گردش‌اند که این موضوع باعث شده است تا میزان تأخیر در اینترنت استارلینک تا 20 میلی‌ثانیه کاهش یابد.

 

آیا اینترنت ماهواره‌ای فیلتر می‌شود یا خیر؟

یکی از دغدغه‌های اساسی بیشتر کاربرانی که در شرایط تحریم به سر می‌برند ازجمله کاربران ایرانی این است که آیا اینترنت ماهواره‌ای فیلتر می‌شود یا خیر؟

خوشبختانه به دلیل پیچیدگی پروژه استارلینک و همچنین تعداد بسیار زیاد ماهواره‌های فعال در این پروژه امکان فیلترینگ اینترنت ماهواره‌ای از داخل کشور وجود ندارد و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان در تمامی سیگنال‌های ماهواره‌ای ارسال‌شده پارازیت انداخت و در روند کار آن اختلال ایجاد کرد.

اما از طرفی استارلینک و ایلان ماسک اعلام کرده است که این فنّاوری در اختیار کشورهایی قرار خواهد گرفت که دولت موافقت کامل خود را با حضور آن اعلام کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا